Oh Berlijn, wat mag je er zijn!


Ich bin ein Berliner

Berlijn. Een stad die écht alles heeft. De Duitse hoofdstad bruist nu meer dan ooit. Niet enkel haar pakkende geschiedenis speelt hier in mee, maar ook de levendigheid en de energie die de stad uitstraalt. 

Nadat John F. Kennedy er passeerde en de magische woorden 'Ich bin ein Berliner' uitsprak, wist ik het meteen: 'Die stad moet ik eens gezien hebben!' 😁 (Niet enkel door dat bezoekje van de toenmalige Amerikaanse president natuurlijk, maar ook door de andere stukjes geschiedenis die de stad met zich meedraagt)

Berlijn heeft de afgelopen eeuw heel wat meegemaakt en daardoor vind ik het dan ook zo mooi om te zien hoe de stad anno 2017 bruist van de positieve vibes... Ik laat je vandaag kennismaken met bruisend Berlijn!




Nice to meet you

De studenten journalistiek van de Thomas More hogeschool die naar Berlijn gaan... het is een jaarlijkse traditie! Dit jaar was het dus aan ons... en wat hadden we geluk met het mooie weer! Op een paar daagjes na, scheen de zon iedere dag. (Olé!) ☀️

De eerste dag maakten we een fietstocht die begon aan Alexanderplatz... 🚲  zowat het centrale punt van de stad. (Of toch als je 't mij vraagt...) Door mijn nogal rampzalige oriëntatievermogen, vond ik dit een handige plek om me te oriënteren. Op de Alexanderplatz zie je namelijk de Fernsehturm, het hoogste gebouw van de stad en tevens een toren die ervoor zorgt dat de Berlijners televisie kunnen kijken en naar de radio kunnen luisteren. (Bovenop de toren staan antennes)

Tijdens de fietstocht zagen we ook dat Berlijn een creatieve stad is. In elke buurt kan je wel wat graffiti bespeuren. Mijn favoriet kunstwerk kon je al eerder op Instagram zien. Deze 'mural' heeft de titel 'Elephant playing with a baloon' meegekregen en is gemaakt door kunstenaar Jadore Tong.




Festivalgevoel in april

Op zondag moét je echt naar het Mauerpark gaan. De sfeer die er hing toen wij er waren, deed me denken aan de festivalzomer. We hadden dan ook veel geluk met het mooie weer. In het park kon je naar opvoeringen gaan kijken van mysterieuze acts, goochelaars of muziekgroepjes. 🎶 Daarnaast, was er ook een vlooienmarkt vol leuke spulletjes. Mijn oog viel vooral op een tentje waar oude fotocamera's verkocht werden.







Verder waren er ook veel lp's, vintage meubels en tweedehandskleding. Tussen al die Berlijnse hipsters, voelde ik mij er bijna ook eentje. (Nu alleen nog proberen dat Duits bij te schaven ;) )

Naast hipsters, streetartkunstenaars en muzikanten lopen er nog andere opmerkelijke figuren rond in de Duitse hoofdstad. (En dat we dat zeker geweten hebben!) Samen met twee medestudenten journalistiek - Marie en Shanie - heb ik toch wel een héél eigenzinnige kunstenares tegen het lijf gelopen (letterlijk). Voor een televisiereportage waren we opzoek naar een actrice of zangeres. In de Oderbergstraße hebben we studio Klara Li ontdekt, waar een nogal veelzijdige kunstenares woont. (Ja, zo kan ik haar het best omschrijven.) Van zingen in haar eigen taal tot het restylen van een jas met 'slagroomtoefjes' - zoals ze het zelf zegt. Heb ik je nieuwsgierig gemaakt? 🎥 Je kan de reportage hier bekijken.


Berlijn, wat mag je er zijn!

We waren exact een week weg. In die zeven dagen bezochten we veel musea, gebouwen en monumenten. Het Olympisch stadion, Slot Sanssouci, het Holocaustmonument, Villa Marlier in Wannsee, het concentratiekamp in Sachsenhausen en het fotografiemuseum C/O Berlin; ze moesten er allemaal aan geloven! De hele reis heb ik vastgelegd op beeld en samengevat in het filmpje hieronder. 📸🌿




Zo, heb ik je nu overtuigd om ook eens naar Berlijn te gaan? Ik hoop alvast van wel, want Berlijn heeft toch een stukje van mijn hart gestolen... Ik weet zeker dat ik er nog eens terugga! 🙈 

Geniet nog van het zonnetje deze week en alweer een dikke merci om dit blogbericht helemaal te hebben uitgelezen!

Amber van The Comfy Creative
IG: @amberpg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wil je graag een berichtje achterlaten? Feel free :)