Lifestyle | Travel: Turkey '15


Hi there,

Nu de herfstvakantie begint, denk ik al na over mijn volgende reisbestemming.
Heb jij ook reiskriebels? In deze blogpost vertel ik je over mijn vakantie deze zomer.
Na wat wikken en wegen besloten we af te reizen naar Side, een klein stadje aan de Turkse Rivièra. Dit stadje heeft veel Griekse invloeden, maar bovenal een rijke geschiedenis.  Piraten, Romeinen en Alexander De Grote zijn er al geweest, en nu ik dus ook! ;)


Toen het vliegtuig ons veilig aan de grond gezet had, mochten we naar beneden waar een shuttlebusje van de luchthaven ons opwachtte. BAM. De temperatuur viel ons meteen op. Onze broek oprollen of een hoedje opzetten was dus wel een noodzaak. Na het lange wachten aan de bali (voor de paspoort- en visumcontrole), vertrokken we richting hotel. Nadat de bus hier en daar al een tussenstop maakte bij de andere hotels, reden we nu de natuur in. 'Blijkbaar heeft Side dus ook een groen kantje!', dachten we.

Even later kwamen we aan en het werd ons meteen duidelijk dat ons hotel midden in het groen lag. Het park stond vol met hoge bomen, echt i-de-aal want het is er super warm! Het viel me ook op dat er heel wat katten aanwezig waren rondom het hotel, maar ook in het stadje zelf. Daar maakte ik gretig gebruik van en haalde ik dus meermaals mijn iPhone boven om wat foto's te maken. (#sorrynotsorry)

(Instagram) "Cuties all over the place here" - Vele katten zoeken een plekje in de schaduw


We hadden ook gepland om het centrum van Side eens te bezoeken. Samen met mijn ouders en mijn broer stippelde ik de weg uit richting deze historische stad. Het busje -waar je amper €1 per persoon moest voor betalen- reed langs een groot rondpunt met - pal in het midden- een grote Turkse vlag, het kloppend hart van Side zeg maar.

Oude stadsmuur

Ruïnes van huizen/ winkeltjes

Uiteindelijk stopte de bus net voor de oude stadsmuur. Het padje vlak naast de stadsmuur leidde ons
via de agora (oude marktplaats) en ruïnes van huizen en winkeltjes richting iets dat verdacht veel leek op het colosseum van Rome. En ja, ik had gelijk. De reünie dat ik van ver zag, was een amfitheater met een capaciteit van 20000 toeschouwers. (Dit leek me al veel, maar in vergelijking met het Italiaanse theater is dit maar een peulschil. Het Colosseum van Rome heeft een capaciteit van maar liefst 50000 toeschouwers) Misschien moet ik ook eens een bezoekje brengen aan Rome...


Na we langs het amfitheater geweest waren konden we ook een glimp  opvangen van de oude stadspoort. Toen we verder gingen,  kwamen we aan bij een winkelstraat. Zeg maar de 'Meir' van Side. Een ellenlange straat die begint boven op een heuvel en dan stilaan zijn weg vindt naar de haven. De straat was hier en daar versierd. De reisadviseur raadde ons wel aan om deze straat te blijven volgen en niet naar de zijstraatjes te gaan. Dus volgden we de weg en daalden we af richting zee. Hier vonden we de jachthaven.


Een foto die is geplaatst door Amber ➳ (@amberpg) op

Een foto die is geplaatst door Amber ➳ (@amberpg) op

Daarna gingen we richting de Griekse tempels, o.a. de tempel van Apollon en de tempel van Athene. (De ruïnes ervan weliswaar.) Het is een mooi tafereel. Het plaatje klopt! De palmbomen al waaiend op de achtergrond en het Griekse bouwwerk omringd door de helderblauwe zee.
Als je naar Side op reis gaat, zou ik dit plekje zeker aanraden om eens een kijkje te gaan nemen. Want bovendien is deze voormalige tempel gratis te bezoeken.

Kortom, een heel fotogeniek plekje als je 't mij vraagt. ;)

(Instagram) "Always taking pictures..." - Tempel van Apollon


Of ik zou terugkeren naar Turkije? Zeker wel. Ik ontdek graag nieuwe steden, culturen. Je zou het wel 'wanderlust' kunnen noemen. Nu niet meteen volgend jaar, maar misschien binnen een paar jaar.

Maar hou je van warmte en rust, dan zou ik het je zeker aanraden! Als je kiest voor een vakantie naar Turkije moet je weten dat het er heel erg warm is. (met een gemiddelde temperatuur van zo'n 40 graden is dat zeker niet overdreven). Als je een uitstap wil maken doe je dat dus het best 's morgens of heel laat in de avond.
ps: snorkelen is ook zeker de moeite!

Ik kijk alvast uit naar de volgende reis die ik ga maken... wat is jouw all time favourite travel destination? Laat het me zeker weten.


Liefs,

Amber van The Comfy Creative

Strand van Side

5 opmerkingen:

  1. Leuke foto's en ooooh die kitties, zo cute <3

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik droom echt weg van het weer en de omgeving daar... Ik wil er ook heen! Strakblauwe lucht, dichtbij de zee.. Naja, je kent het riedeltje wel want je bent er zelf geweest :) Mooie (maar vooral jaloersmakende) foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nu zou ik er ook wel weer willen zijn! Dankjewel voor je reactie ;)

      Verwijderen
  3. Prachtig! Lijkt me zo'n heerlijke vakantiebestemming x

    BeantwoordenVerwijderen

Wil je graag een berichtje achterlaten? Feel free :)